Dalton

Op Stanislas Dalton Delft geven wij daltononderwijs. Daltononderwijs is erop gericht om het beste uit jezelf te halen door tegemoet te komen aan behoefte aan verbinding, het ontwikkelen van jouw talenten, zelfstandigheid en maatwerk. We stimuleren je om te laten zien wat je kan, zelf keuzes te maken en samen te werken met docenten en leerlingen.

Het daltononderwijs op onze school is gebaseerd op de volgende kernwaarden:

Zelfstandigheid

Bij ons leer je hoe je het beste kan leren én plannen. We gebruiken hiervoor de daltonagenda en periodeplanners. In de periodeplanner staat wat je gaat doen en wanneer je een toets hebt, heel overzichtelijk! De daltonagenda gebruik je om je schoolwerk goed te plannen! Tijdens je mentor- en studielessen besteden we veel aandacht aan plannen en studievaardigheden.

Verantwoordelijkheid

Bij ons krijg je alle ruimte om je eigen keuzes te maken. Dat vraagt natuurlijk ook om eigen verantwoordelijkheid Natuurlijk helpen wij je hierbij. Tijdens de vier daltonuren per week kies je zelf waar je aan wilt werken. Heb je binnenkort een toets geschiedenis op de planner staan? Dan ga je tijdens je daltonuren naar een geschiedenisles om je hierop voor te bereiden. Vind je spelling erg lastig? Dan kies je voor een daltonuur Nederlands. Zo sluiten de lessen aan op wat jij nodig hebt.

Samenwerking

In de les werk je regelmatig samen. Tijdens daltonuren leer je ook leerlingen uit andere klassen kennen. Zo is leren van en met elkaar op onze school heel gewoon.

Reflectie

Je leert veel van wat je hebt gedaan. Na elke periode blik je met je mentor terug. Zo leer je jezelf, je talenten en je valkuilen beter kennen en herkennen. Dit gebruik jij om in de volgende periode nog meer uit jezelf te halen.

Effectiviteit

Je gaat effectiever met je tijd om, omdat je tijdens daltonuren zelf bepaalt aan welk vak je werkt. Met de periodeplanners weet je altijd wat je docent in de les behandelt en wat het maak- en leerwerk is. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.